در سلسله اموزش های حوزه تعمیرات پنجره های دوجداره به بخشی می رسیم که در نوع خود همه چیز است و به دلیل ساختار ویژه ای که دارد، در سیستم حرکتی نقش اصلی را ایفا کرده و در صورت مشکل در این قسمت نیاز است تا تعمیرکار ماهر برای برطرف کردن ان در محل حاضر شود.

واژه لاتین ان اسپانیولت است، که بر روی لنگه پیج شده و وظیفه هدایت توپی در زاماک را ایفا می کند. که موجب قفل شدن و کیپ شدن لنگه در فریم می گردد که دارای الیاژ مقاوم و در استانداردهای مختلف در بازار موجود می باشد.

در اصل اسپانیولت مانند یک محرک عمل می کند و در بین یراق الات پنجره upvc از اهمیت و جایگاه حساسی برخوردار است به گونه که اگر از کار بی افتد؛ علنا همه ساختمان درب و پنجره دچار ایراد می شود که برای برطرف کردن این مسئله از دو راه حل تعمیر یا تعویض استفاده می شود، که در ادامه به ان خواهیم پرداخت.

نقش اسپانیولت در رگلاژ و تنظیم پنجره دوجداره upvc

از ملزومات عملکرد صحیح اسپانیولت که منجر به تنظیم دقیق دیگر بخش های درب و پنجره دوجداره می شود، شاید برایتان سوال پیش بیاید که چطور این اتفاق می افتد و چرا رگلاژ وابسته به این بخش است؟

در زمان تولید و در هنگام سوار کردن این بخش بر روی پروفیل باید زاماک و توپی متصل به اسپانیولت در فاصله معینی از هم قرار گیرند تا خاصیت عایق بندی به طور کامل محقق شود و همچنین تنظیم یراق الات باعث عملکرد درست پنجره های upvc شود.

تعمیرات پنجره دوجداره و تعویض اسپانیولت

حالا اگر این بخش دچار ایراد بنیادی شود و فواصل استاندارد بین زاماک و توپی بهم بخورد ایا می توان خود این مشکل را حل کرد یا نیاز است تا تعمیرکار پنجره دوجداره در محل حاضر شود؟

به هیچ وجه نباید بدون دانش فنی اقدام به تغییر ساختاری در اسپانیولت کرد، زیرا در صورت فشار نامتعارف به به یراق الات دو اتفاق خواهد افتاد که به شرح زیر است:

  • پروفیل دچار شکستگی می شود و بدون شک لنگه ها و فریم در عملکرد، کارایی اولیه را نخواهند داشت.
  • شیشه ها بدون تردید یا ترک خورده و یا از لبه ها دچار شکستگی شده و بدون شک خطرات جانی زیادی دارد.

چه زمان اسپانیولت باید تعویض شود

اگر قفل و دستگیره به خوبی عمل نکند و احساس کنید که در هنگام بستن لنگه فاصله فاحشی وجود دارد و در اصل نمی توانید از بهینه سازی انرژی و عایق صوتی و حرارتی درب و پنجره دوجداره اطمینان حاصل کنید، بدون شک نمی توانید از تعویض اسپانیولت چشم پوشی کنید و باید با سرویس کار ماهر تماس حاصل کنید.

جنس و الیاژ این بخش حیاتی در طول عمر ان نقش مهمی دارد و اگر استاندارد لازم را دارا نباشد در چند ماهه اول دچار خمیدگی می شود که در بلند مدت به دیگر قسمت ها نظیر شیشه و پروفیل نیز اسیب می رساند.

در تعویض اسپانیولت که مهمترین یراق متصل به لنگه و فریم است از پیچ بند و دلر و آلن ها مخصوص در کنار پیج گوشتی مختص این بخش استفاده می شود که باید اندازه گیری های دقیقی در هنگام عوض کردن ان اعمال شود تا رگلاژ به خوبی اتفاق بی افتد.

تعمیر پنجره upvc با تعویض اسپانیولت

زاماک نیز باید دارای الیاژ مناسبی باشد زیرا اسپانیولت در سیستم حرکتی و قفل و دستگیره با این بخش درگیر است و اگر دارای مقاومت قابل قبولی نباشد بدون شک در مدت کوتاهی باعث از کار افتادن کل یراق الات درگیر می شود.

نکته پایانی این بخش اینکه برای تعویض اسپانیولت و کاهش اصطحکاک بین توپی و زاماک حتما با یک کارشناس کاربلد تماس بگیرید تا بتوانید با هزینه مناسب به بهترین نتیجه برسید و تا مدتها از مشکلات رهایی پیدا کنید.

ایا اسپانیولت قابل تعمیر است؟

در جواب این سوال باید عرض کنیم که این بخش از درب و پنجره یو پی وی سی به هیچ وجه قابل تعمیر نیست مگر اینکه اگر در تنظیم توپی دچار مشکل شده باشد که تعمیرکار می تواند به الن و پیج بند این بخش را رفع ایراد کند که بازهم به نکات جزئی بستگی دارد که در یک مقاله به این مسائل تخصصی خواهیم پرداخت.

اسپانیولت هم تولید داخل دارد و هم وارداتی است و در تیم توحیدلو ما بر این باوریم که برای تعویض حتما از بهترین جنس استفاده کنیم، باید بگوییم که برای نصب این بخش بر روی وینتک یا ویستابست از ابعاد مختلفی استفاده می شود که باید قبل از حضور افراد فنی این موارد در اختیار او قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *